site_title
panel_icon  panel_icon  panel_icon  panel_icon  panel_icon  panel_icon  panel_icon
STRONA GŁÓWNA separator INFORMACJE separator aktualności separator szukaj
aby odszukać informacje nie trzeba wpisywać całej nazwy - wystarczy jeden wyraz
możliwe jest także wyszukiwanie wg daty (format: rrrr-mm-dd) oraz wg autora informacji
wyniki wyszukiwania:
wyniki archiwalne są reprezentowane przez szare tło daty
10-2018
2TME NA SZLAKU VIA REGIA
MAREK STAŃCZYK KL. 2TME
wydarzenia
Dnia 11 października 2018 klasa 2TMe udała się na pieszą wycieczkę szlakiem Via Regia (Droga królewska). Droga Via Regia nazywana jest także Drogą św. Jakuba. Jest to historyczny szlak prowadzący do Santiago de Compostela w Hiszpanii, gdzie najprawdopodobniej znajduje się grób św. Jakuba. Brzesko znajduje się na trasie Małopolskiej Drogi św. Jakuba. Małopolska Droga św. Jakuba (otwarta w 2007 roku) obejmuje tereny historycznych dzielnic pierwszych Piastów: sandomierską i krakowską i nawiązuje do średniowiecznego traktu, prowadzącego wzdłuż doliny Wisły z Sandomierza do Krakowa. Trakt ten stanowi fragment tzw. ruskiego szlaku handlowego wiodącego z Polesia i Rusi do Krakowa i na Śląsk. Na stronie internetowej parafii św. Jakuba w Brzesku opisana jest Diecezjalna Droga św. Jakuba, która była inspiracją dla naszej wędrówki. Diecezjalny odcinek szlaku rozpoczyna się w Pilźnie. Przechodzi przez m.in.: Tarnów, Wojnicz, Dębno, Bocheniec, Okocim, Brzesko, Jasień Brzeski, Bochnię, Łapczyce, Niepołomice, Wieliczkę oraz Łagiewniki. Kończy się na Wawelu w Krakowie. Na szlaku znajdują się najcenniejsze zabytki: kościoły, zamki i miasta. Co roku do Santiago de Compostela pielgrzymuje ponad 200 tys. pielgrzymów. Znakiem rozpoznawczym trasy jest muszla, tzw. muszla św. Jakuba. Św. Jakub Starszy zamieszkiwał nad Jeziorem Galilejskim, gdzie utrzymywał się z rybołówstwa.  Był jednym z pierwszych uczniów wybranych przez Jezusa. Był świadkiem jego cudów oraz męki, śmierci i zmartwychwstania. Po zesłaniu Ducha Świętego udał się do Hiszpanii, aby tam głosić Dobrą Nowinę. Z tego powodu jest on tam szczególnie czczony. Następnie powrócił do Judei, aby później pełnić funkcję pierwszego biskupa Jerozolimy. Zginął przez ścięcie podczas pierwszego prześladowania chrześcijan. Jest często przedstawiany z bukłakiem, kijem pielgrzyma oraz muszlą, przypominającą pewien gatunek małży, występujących na wybrzeżu Atlantyku. Dawniej, posiadanie takiej muszli było równoznaczne z odbyciem podróży do Santiago de Compostela.

Klasa 2 TMe swoją wędrówkę rozpoczęła przy szkole; u zbiegu ulicy Piastowskiej i Okocimskiej znajduje się bowiem jedna z wielu, w tym dniu znalezionych muszli. Następnie udaliśmy się w stronę Jadownik i dotarliśmy na Kasztanki, tu naszą uwagę zwróciło nielegalne wysypisko śmieci, co niezbyt dobrze świadczy o mieszkańcach. Gdy doszliśmy do asfaltowej drogi od razu, przy ul. Goetzów Okocimskich, zauważyliśmy kolejny znak, oznaczający szlak św. Jakuba. Zobaczyliśmy szkołę w Okocimiu, a dłużej zatrzymaliśmy się przy kościele św. Trójcy z 1885 roku i zabytkowej plebanii. W tym miejscu zaznajomiliśmy się z historią Okocimia, kościoła i całego szlaku. Ponieważ nasza wycieczka miała charakter integracyjny, po zrobieniu paru zdjęć udaliśmy się do restauracji Pawilon na smaczny, ciepły posiłek i herbatę. Przy stole spędziliśmy miło czas. Ostatnim punktem naszej wędrówki było sanktuarium św. Jakuba, gdzie na placu przykościelnym była kolejna muszla. Zwiedziliśmy wnętrze kościoła; w ołtarzu znajduje się, figura świętego, a na dziedzińcu pomnik św. Jakuba. Szlak Via Regia, odkryty w tym roku, był naszym kolejnym szlakiem. W ubiegłym roku zapoznaliśmy się ze Szlakiem Solnym w Bochni. Mamy nadzieję, że do końca edukacji w ZSP nr 2 odkryjemy wiele jeszcze ciekawych miejsc.